STRATEGIE

 

O tendinta principala, care a afectat profitabilitatea istorica a RAFO si planurile sale de viitor este reprezentata de orientarea Europei spre motorina si scaderea consumului de benzina, datorita eficientei ridicate a motoarelor diesel in comparatie cu cele pe benzina. Acesta este motivul pentru care am hotarat oprirea productiei de benzina si concentrarea strategiei in domeniul produselor petrochimice si al motorinei Euro V.

Produsele RAFO in conformitate cu noua schema vor fi GPL, motorina, cocs de petrol, propilena, benzen, paraxilena, nafta si sulf. Materia prima folosita va fi titei Urals si cantitati mici de fluxuri reziduale achizitionate ad-hoc de pe piata locala.

Produsele petrochimice s-au bucurat de o profitabilitate crescuta in ultimii ani. Cererea pentru propilena, benzen si paraxilen a crescut foarte mult. Din perspectiva Rafo, renuntarea la productia de benzina elimina provocarile privind productia/piata pe care multe rafinarii din Europa le intampina.

Analiza noastra confirma faptul ca urmarirea unei strategii de productie a motorinei,  concentrarea asupra productiei petrochimice si evitarea productiei de benzina sunt inconformitate cu  tendintele macro ale pietei.

In consecinta, aspectele principale ale programului de transformare sunt:

– Relocarea instalatiei de cocsare intarziata de la Darmanesti (situat la 40 de km de Onesti). Acest lucru va elimina productia de pacura cu valoare scazuta si va permite conversia tuturor fluxurilor reziduale produse la Onesti in produse usoare si cocs de petrol destinat pietei interne romanesti.

– Imbunatatirea calitatii motorinei prin conformarea cu standardele Euro V (10 ppm sulf)

– Retehnologizarea Instalatiei de Cracare catalitica in strat fluidizat pentru maximizarea productiei de aromate si de propilena. Acest proiect ocupa un loc central  in procesul de inlocuire a productiei de benzina cu paraxilen, benzen, propilena si materie prima pentru cracarea cu abur.

– Construirea unui complex de aromate de ultima generatie, minimizand costurile de investii prin utilizarea maxima a echipamentului existent.

Astfel, RAFO  va produce doar GPL, motorina, cocs de petrol, propilena, benzen, paraxilen, nafta si sulf. Materia prima folosita va fi titei si cantitati mici de fluxuri reziduale achizitionate ad-hoc de pe piata locala.

overall